Kuva löytyy useilta Twittertileiltä, en löydä copyrightiä, #corendon747 |
Tietenkään Jumboa ei voi siihen lennättää, vaan siirto tapahtui maitse. Corendonin väreihin maalattu, käytöstä poistetu Jumbo saapui Schipholille joulukuussa ja helmikuun alussa lähdettiin siirtämään.
Google Maps. Suorin reitti olisi mennyt motarisyherön yli, olletikin kone kiersi ylä-vas. Nuppineula on loppusijainti (kone ei näy satelliittikuvassa - vielä). |
Kuulemma 22 instanssin kanssa piti neuvotella, matkalla Jumbo ylitti ojia, peltoja ja jopa moottoritien. Siirrosta oli jopa livestreamit, harmi vaan, pimeällä ei kauhean hyvin näe mitä tapahtuu. Alla onneksi näppärä kooste. Siirto kesti 3 yötä.
Siirto maksoi miljoonia ja Corendon-pamppu Atilay Uslu sanoikin jälkikäteen, että kaupallisesti hommassa ei ollut mitään järkeä, jälkikäteen jopa hieman kadutti.
Siinä seisoo, kuva täältä |
Kuten nimestä voi päätellä, Uslu on syntyperältä turkkilainen. Viimeksi turkkilainen kone oli Schipholin pellolla lähes päivälleen 10 vuotta sitten, kun 25.2.2009 Turkish Airlinesin korkeusmittari näytti väärin ja kone lasketui juuri ennen moottoritietä eikä sen jälkeen. 9 kuoli (mikä on aika vähän, sanoisin).
Olin itse silloin Schipholilla töissä, piti palaveerata mutta eihän siitä tullut mitään kun alkoi piipaata ajella joka suuntaan. Alkuun ei ollut tiedossa missä presiis kone oli ja kiitoratoja ajettiin päästä päähän kunnes tajuttiin, että kentän ulkopuolella kokonaan. Pitkään se lojui pellolla, parin päivän sisään laittoivat kyllä moottoritielle näköesteet ja valokuvan takia pysähtymisestä 250 euron sakko.
Kuva täältä, Bram Budel |
Jos olisin blogannut silloin olisin ottanut kuvan, nyt ei auta kuin napata netistä. Toivotaan Corendonin koneelle onnea ja menestystä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti