Kauan sitten, voi olla jopa lähemmäs 10 vuotta, bongasin Haarlem asuntoni lähistöltä vanhan Volvon. Mikäs siinä, kaunis peli, mutta erityisesti huomion vei takasivuikkunan tarra: Finikor - Diamond menetelmä. Ruosteenestotarra jota lapsena ehdin peilikuvana takapenkiltä käsin tuijotella tuntitolkulla. Faijalla se oli Fiat Mirafiorin lasissa, tarra ei siinä kauheasti auttanut, auto oli susi jo syntyessään.
Mutta Volvo on tietenkin eri maata, sehän käy ja kukkuu. Ja tämä versio on päätynyt Suomesta ihan tänne Hollantiin asti. Myös etulasin verotarra lämmitti sydäntä.
Bongauksen ajankohtana en vielä blogannut, joten en tajunnut ottaa ajopelistä kuvia. Vuosia myöhemmin, asuntoni taloyhtiön kokouksessa, alakerran naapurin antiikkiautoharrastus tuli puheeksi. kävi ilmi, että Volvo oli hänen!
Taloyhtiön kokous on melkein hieman liioittelua, mutta kyllähän meillä oli taloyhtiö, Haarlemissa asuin talon kahta ylintä kerrosta ja alakerrassa oli pikku yritys. Niinpä, lakisääteisesti, sopi laittaa pystyyn taloyhtiö kaupparekisterinumeroineen ja korjaussuunnitelmineen. Diili oli, että jos esim katto tai viemärit vaihdetaan, maksan 2/3 ja alakerta 1/3, olihan minulla 2 kerrosta ja alakerralla yksi. Ja siis kerran vuodessa taloyhtiön "kokous".
Alakerran naapuri ei tietenkään asunut yritystiloissaan vaan tuli (harvakseltaan) sinne kotoaan autolla. Ja satunnaisesti otti jommankumman harrastevolvoistaan, yleensä toki liikkui ihan normiautolla. Silti, en nähnyt Volvoa niinä vuosina kuin tuon yhden kerran.
Kun kiinnostukseni kävi ilmi, naapuri lupasi ulkoiluttaa Volvoa ilokseni ja ilmoittaa kun se huudeilla. Vaan sitä hetkeä ei vuoteen-pariin tullut ja sitten keksinkin jo muuttaa.
Ilo olikin kahta mojovampi, kun 3 vuotta muutosta, naapuri vaimoineen keksi tulla kyläilemään. Ja kyllä, auton valinta oli tietoinen. Sain kuin sainkin kuvat.
Auton historia: Auto on 2l bensakone ja ensirekisteröity maaliskuussa 1979 Keravalla. Vuosien 1979 ja 1989 välillä sillä ajettiin noin 5000 km/vuosi ja huoltokirjaan merkittiin huollot asiallisesti. 1990-1997 ajot putosivat keskimäärin melkein puoleen (3000/v), ja 1997, kun 70 000 km oli täynnä homma tyssäsi täysin. Seuraava, 80 000 km huolto oli vasta 2010, Hollannissa.
Tämä viimeisin oli ilmeisesti myyntihuolto, sillä auto tuotiin 2009 lopulla ja naapuri osti sen tammikuussa 2010. Papereiden perusteella auto oli Suomessa ensin miehen nimissä ja sitten naisen (vaimon), joten kyseessä lienee oikeasti vanhemman naisen vähän ajettu ja autotallissa pidetty peli. 30 vuotta ja 80000 km, sehän ei ole Volvolle edes sisäänajo!
Nyt mittari sanoo 130 000 km, joten verkkainen tahti on jatkunut Hollannissakin. Tämäntyyppinen Volvohan vetää helposti miljoonan, väitetään, joten 5000 km vuosivauhdilla siitä lienee iloa vielä noin 175 vuodeksi!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti