Hollannissa asumisen käteviä puolia on keskeinen sijainti. Jos hypähdän (ketterästi) autoon, olen 140 km sisään jo Saksassa tai Belgiassa (vrt Helsinki - Heinola). Luxemburgiin on hitusen pidempi matka, reippaat 400 km, eli verrattavissa Helsinki - Vaasa väliin. Helpollahan sen suhauttaa, varsinkin kun reissussa on 3 henkilöä niin myös paljon edukkaammin kuin esim lentäen.
Menimme paikanpäälle jo sunnuntai-iltana, aamusta sitten heti palaveeraamaan ja maanantai-iltapäivällä (4.4) hieman vajaa klo 5, kotia kohden. Vajaa 5, koska emäntämme varoitteli Luxemburgin ja Belgian rajan jonoista, että lähdemme ajoissa. Luxemburgissa käy paljon työntekijöitä Belgiasta, eli ruuhka on ihan tavis viiden ruuhka, vaikkakin kahden maan rajalla.
Kyseisestä ruuhkasta selvittiin, mutta oltiin vasta nippanappa rajan yli niin vauhti alkoi hiipua. Moottoritien (E411/E25) oikealla kaistalla oli aika paljon rekkoja... ja pianhan keksimme, että jonkinlainen mielenosoitus oli meneillään. Liikenteenhidastelumielenosoitus.
Belgiassa tuli 1. huhtikuuta voimaan tiemaksu kuorma-autoille. Jokaisen kuorma-auton tulee hankkia elektroninen laatikko, joka kirjaa ajetut kilometrit GPS-tietojen avulla. Laatikkojen asennus & toiminta on ollut heikkoa ja rajoille on muodostunut jonoja. Jos vehjettä ei ole tai se on tarkoituksella pois päältä on sakko 1000 euroa.
Tästäpä rekkakuskit riemastuivat ja ensimmäinen huhtikuuta alkaen on siis mielenosoiteltu. Siinä vaiheessa kun meidän eteneminen tyssäsi, muistin hämärästi kuulleeni asiasta aamun uutisissa. No, eipä tieto siinä kohtaa enää auttanut. Tässä siis kuvakertomus kahden tunnin rekkaruuhkasta (klo 18-20 liikuttiin n 3 km).
Ensin siis ihmeteltiin rekkoja, mutta edettiin vielä joku 10 km/h. Niitä seisoi koko oikean kaistan matkalta mutta vasen veti. Kunnes siinäkin seisoi pari, jolloin rennosti keskipientareen kautta ohi.
|
Klo 17:55 |
|
Ja takaisin tielle. |
Mutta sitten ei enää kovin pitkälle päästy niin tyssäsi täysin.
|
18:08 Seisotaan paikallaan |
|
18:12 ohi menee ambulanssi |
Olletinkin peremmällä oli käynyt vanahanaikaisesti - peltikolari ruuhkassa. Ilma ko räpellystä jono eh-kä olisi voinut vajua eteenpäin edes jollain vauhdilla. Jotta hälytysajoneuvot pääsevät ohi rekat väistävät oikealle ja vasen kaista vasemmalle / ruoholle. Keskelle muodostuu näin kolmas kaista.
|
18:16 Paloauto |
|
18:22 Kanssa palokuntaa? |
Ylläolevassa kuvassa näkyy kaukana infotaulu. Kesti tunnin, ennenkuin olimme sen luona.
|
Moottoripyörä käyttää muodostunutta kaistaa. |
Tämä on keski-euroopassa saliittua. Eli liikenneruuhkissa moottoripyörät saavat sujahtaa ohi, sääntö on max 10 km/h lujempaa kuin jono.
|
18:29 Porukka alkaa jaloitella. |
|
18:34 Poliisi |
Poliisin jälkeen tuli vielä hinausauto, eli eiköhän siellä jotain peltiromua ole.
|
19:00 Opportunisti sujahtaa muodotunutta keskikaistaa |
Opportunismi
sivistyssanakirjan mukaan:
olevien olojen (moraaliton) hyväksi käyttäminen. Juuri näin.
|
Pian niitä sujahti useampia |
|
Ja jokunen ruohon kautta |
Onneksi porukka sitten siirteli autojaan senverran strategisesti poikittain, että moiset ohittelijat blokattiin.
|
19:08 hei me liikutaan! |
|
Ai kato, kyltissä varoitetaan mielenosoituksista ja ruuhkista. |
|
19:18 taas seisotaan. |
Sujahtelumentaliteetti valloillaan, joka suunnalta yrittävät ohi ja eteenpäin. Melko kaoottista.
|
Hymyile, olet blogissa! |
Sedän sujahtelu meni ketuiksi, kylki rutussa. Ihan oikein.
|
19:43 enää 400 m liittymään. |
Hieman jännitti, onko liittymäkin tukittu. Ylläolevassa kuvassa rekkaa seisoo pientareella estämässä etukäteissujahtelut liittymään.
|
19:49 Ihana vapaus, liittymä 31 / Arlon. |
Onneksi, ja ihme kyllä, pikkuteillä ei ruuhkaa. Monesti jumittava moottoritie tarkoittaa jumittavaa ympäristöäkin.
|
20:16 Kas, rekkoja. |
Näemmä moottoritien ulkopuolellakin seisoskellaan, pienemmällä tiellä N4, Bastognen kohdalla. Onneksi seisoivat vain tien laidassa. Tämä hidasti toki hieman (ettei aja jaloittelevan kuskin ohi), mutta homma kuitenkin eteni.
|
Pian niitä riitti joka reunalle. |
|
Kevyttä räpellystä. Rekkojen väleissä oli jopa grillejä yms sirkushuveja. |
|
20:20 Siinähän seisovat. pahoittelen kuvan laatua, liikkuva auto ja hämärtää jo. |
Onneksi lähdimme liittymästä pois, muuten olisi voinut mennä vielä 30-60 min helposti. Bastognen jälkeen rohkenimme moottoritielle Liègen suuntaan ja jo puoliltaöin olin kotona.
Senverran havainnoin, että jonossa ei ollut suomalaisia rekisterinumeroita, ei nupeissa eikä perävaunuissa. Eikä muitakaan Pohjoismaita. Nupit nyt ovatkin nykyisin pääosin itäblokkia ja perävaunut edustivat suunnilleen kaikkia mahdollisia Euroopan maita. Poislukien siis Pohjoismaat.
Keskiviikkona Belgian sisäministeri lopulta puuttui touhuun. Seisokit olivat laittomia lakkoja, eivät esimerkiksi jonkun kuljetusliiton järjestämiä. Ne alkoivat jo haitata elinkeinoelämää, mm kauppojen ja huolto-asemien tavaran(/bensiinin)toimitusta. Että sopii lopettaa seisoskelu tai käyttöön otetaan poliisi, hinausautoja ja riski kortin hyllytyksestä. Toimi, jo keskiviikko-iltapäivänä liikenne taas jo sujui.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti