sunnuntai 9. heinäkuuta 2017

Miten Haarlemiin pääsee ja muuta infoa

Viime kirjoituksessa jo viittasin siihen, että nyt on hieman kiireitä. Se näkyi myös postaustahdissa - kesäkuu oli tavallista köykäisempi. Syy kiireeseen on tuleva muutto. Ajan nyt 120 km työmatkaa - mutta en kauaa, muutan pois ns pääkaupunkiseudulta (Randstad) kuun lopulla. Pieneen kylään maaseudulle. Joka tietenkin on suhteellinen käsite vs suomen maaseutu - pyöräilymatkan päässä on jo isomman kaupungin ostoskatu.

Nieuwe Gracht, Haarlem

Maalla on mukavaa - ja edukasta. Keskustakaksioni hinnalla saa siellä 120 m2 paritalon kohtuullisella pihalla. Kohtuullisella = 150 m2, joka on Hollannissa jo iso. Perusrivitalopiha on monesti luokkaa 40 m2 (esim 7x7 m). Maalla on varmasti myös lisää ihmeteltävää ja havainnoitavaa, joten blogiainesta riittänee vuosiksi. Ensimmäisenä täytyy varmaan tilata sikäläinen paikallislehti, 12 vuoden jälkeen jätän Haarlemin päivälehdelle jäähyväiset.

Haarlemin juna-asema. Hollannin ensimmäinen juna vuonna 1839 meni Amsterdamin ja Haarlemin väliä. Asema on tuoreempi, vuodelta 1908. Rakennus on sisäpuoleltakin hieno, kaakeliseiniä ja -maalauksia.

Mutta ennenkuin Haarlem poistuu taka-alalle laitan nyt muutaman turistihaarleminfon (/myyntipuheen). Haarlem on kiva kaupunki ja lähellä Amsterdamia, jos Hollantiin eksyy niin eksykää ihmeessä tännekin!

Useimmat yöpynevät Amsterdamissa, mutta jos Haarlemin suuntaan haluaa on juna paras vaihtoehto. Matka-aika on 15-20 min, ei vaihtoja  ja maksaa vitosen pintaan/suunta. Jos innostuu niin, että haluaa olla Haarlemissa oikeasti, pääsee tänne Schipholin lentokentältä bussilla 300, hinta samoin n 5e. Juna on aavistuksen nopeampi, mutta edellyttää vaihdon ja taitaa olla kalliimpikin.

Juna-aseman edessä keskustaan päin on bussiasema-aukio. Se uusittiin jokunen vuosi sitten, mutta jokin meni hankinnoissa pieleen - yli-innokas arkkitehti vai muutenvaan pösilö päättäjä? - valittu Kiinalainen luonnonkivi ei kestä bussiliikennettä. Kuvassa lohjenneita kiviä. Aukiota on jo paikoin paikkailtu (tummat alueet) ja suunnitelmissa on uusia se - uudestaan.


Taksillakin pääsee. Extrabonuksena Schipholilla on paljon Tesloja taksina (ympäristöystävällisyys jne). Taksimatka maksaa noin 50e, mutta sen olen kertaalleen tarkoituksella maksanut (vaikka onkin 10x kalliimpin kuin bussi) - sainpahan istuksia Teslassa ja haastattelin kuskia koko rahan edestä. Taksijonossa auton saa valita. Taksilla matka on noin 20 min, bussilla 45 (+ siirtymä hotellille). Varo huijaritakseja, virallinen tolppa on heti ulko-ovia vastapäätä (ja huijareilla ei ole Tesloja).

Asema-aukion laidalla seisoovat jalustalla Kenau ja Ripperda, Haarlemin keskiaikaiset sankarit. Kenau oli tiukka täti, joka kiusasi espanjalaisia kaatamalla kuumaa öljyä niskaan kaupunginmuureilta, Ripperda johti joukkoja samaisessa piirityksessä (1573). Patsaan synty on taas taattui (Haarlemilaista) kunnallispolitiikkaa. Patsaan ostanut / päättänyt kunnallisvaltuutettu ehti kuolla ennenkuin ensimmäiset versiot tulivat kansan nähtäville. Nousi iso haloo mutta tilausta ei voinut enää perua. Muistelisin hinnan olleen parinsadantuhannen luokkaa, tekijänä Graziella Curreli. Ja miksi haloo. No, patsaista Ripperda selvästi johtaa joukkoja tjsp... kun taas Kenau -naistaistelijoiden aatelia - sukii hiuksiaan.


Seuraavissa osissa (jotka kirjoitan tuotapikaa ajastuksella valmiiksi, niin on tilaa muuttaa) mm shoppailu, nähtävyydet ja ympäristö. Hotelleista ei ole mielipiteitä - enhän ole sellaisessa Haarlemissa koskaan yöpynyt. Mutta internet auttaa tässä varmasti!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti