Tuontiautotilastojen
kärkipäähän on kuluneiden kuukausien mittaan ilmestynyt yllättävällä voimalla
vanha tuttu japanilaismerkki, jonka kaikkien mallien kokonaisrekisteröintimäärä
uutena oli esimerkiksi vuonna 2018 meillä vain hieman yli tuhat autoa. Ja Tuodut
Mitsubishi Outlander PHEV:t ovat meidän käsityksen mukaan pitkälti
2014-2015-mallisia, useimmiten alkujaan Hollannissa myytyjä entisiä
työsuhdeautoja. Mistä mahtaa johtua?
Mitsu Hollannissa. Vaan onkohan enää? Lähde |
No, tietenkin holskien nurinkurisesta (ja oikuttelevasta) vähäpäästöautojen tukemisesta. Tästä kerroin jo heinäkuussa Tesla-jutun yhteydessä. Täällä tuetaan työsuhdeleasingautoja verohelpoituksin, jos ovat (osin) sähköisiä. Mitsubishilla Outlander PHEVllä oli kaksi hurjaa piikkiä 2014 ja 2016, koska halpoja (tuen myötä!), ja suht rouhean näköisiä. Kuitenkaan tavisautoilijaa ne eivät pahemmin kiinnosta, jos omalla rahalla maksaa verohyöty ei ole niin suuri ja käytetyt eivät siis kiinnosta paljon ketään. Ja nyt 3-5v myöhemmin leasingsopimukset raukeavat.
Tilastojen valossa Mitsujen maastavienti on räjähtänyt viisinkertaiseksi kun kaikkia liisinkejä rahdataan maasta.
Ei tarvinne suomennosta. Jaa no aandeel on osuus. |
5 eniten vietyä käytettyä stöpselimallia + kasvu-%. Volvo V60 mainitaan myös Iltiksen jutussa. |
Tilastot täältä, jutun otsikko Hollantilaiset vihaavat Mutsibishi Outlander PHEVtä.
Käytännössä verohelpotus ei siis tuo mitään pitkäaikaista ilmastohyötyä Hollannille, koska autot valuvat maasta ulos (ja joutuu ajamaan 100 km/h, stana). Laittakaa vaan nyt jo rahaa jemmaan, Teslakolmoset vyörynevät sinnepäin vuorollaan muutaman vuoden päästä.
Kiitos kun kerroit kokemuksistasi käytetyn auton ostamisesta. On totta, että kilometrilukeman ei saa antaa lannistaa, sillä se riippuu aina ajoneuvon kunnosta. Minulla on myös ollut pitkään käytetty auto, jota huollatetaan säännöllisesti.
VastaaPoista