torstai 2. tammikuuta 2020

Teslainvaasio

Viime kirjoituksen aiheena oli Eindhovens Dagbladin etusivu, ja samalla linjalla jatketaan. Sillä traktoreiden lisäksi oik yläkulmassa kerrtotaan, että Tesla 3 menee kuin kuumille kiville.



Aiheesta olen maininnut jo kesällä, kun ensimmäiset kolmoset tulivat maahan. Tesla 3 oli kesäkuun myydyin auto.

Ja linja on jatkunut, sillä Tesla 3 on lopulta koko vuoden myydyin auto: 24.000 kpl! Ja kysessä siis yksi malli, jota on myyty enemmän kuin vaikkapa BMWn tai Skodan kaikki malleja yhteensä.

Viime viikon keskiviikkoa (18.12) Tesla hakikin luovutusennätystä: samana päivänä luovutettiin 800 autoa. Yleensä uuden lease-auton luovutus on pienimuotoinen show, ainakin tällaisessa kalliimmassa hintaluokassa (yli 50.000 €). Auto on hupun alla, kukkia jne. Nyt moiseen ei ollut aikaa. Autot olivat parkkipaikalla verkkoaidan takana ja työmaakopista sopi noutaa avain, siellä pyöri myös jonkinlainen opastusfilmi. Sitten vaan omaa etsimään, osa autoista oli jopa likaisia ja muutamissa oli kuljetusvauriota (naarmuja).

Meno on kuin pikaruokaravintolassa. ED 18.12.2019

Ne eivät myöskään olleet täyteen ladattuja, joten esim tänne minun suunnille tulleen ostajan sopi ihan ensin mennä latauspisteelle, että ylipäänsä virtaa riitti kotiin asti.

Yllä kirjoitin tarkoituksella, että lease-auton luovutus on show. Sillä siitä tässä on 90% tapauksissa kyse. 24.000 autosta vain n 2500 on myyty yksityisille. Työnantajan lease, eli työsuhdeauto, tarkoittaa autoa (huoltoineen ja bensoineen), josta työntekijä maksaa 22% verotusarvon mukaan. Mutta, sähköautoissa % on vain 4. Ts 50.000 autosta voi joutua maksamaan veroa 916 euron mukaan (50.000 * 22%/12) tai 4% tariffilla 166 e/kk (vero on ko tuloluokassa noin 50%). Ei ole vaikea laskutoimenpide, maksaako 458 vai 84 euroa /kk menopelistään.

Vaan veropa nousee ensi vuonna, on se edelleen halpa eli 8% mutta silti, tarkka holski tietenkin tähtää tähän vuoteen. Nyt solmittu soppari on koko sopparin ajan 4% tariffilla. Aiemmin mainittu Hybridimitsu oli ympäristöntuki-idealla jopa 0%, vaikka sittemmin kävi ilmi, että lähes pelkästään ajeltiin bensalla eli koko ympäristöidea meni täysin hukkaan.

Liisingsopparit ovat yleensä max 3v, joten 2023 voipi olla edukkaita Teslakolmosia tyrkyllä (Suomeenkin?). Kas kun eivät ne tavikselle ole ollenkaan niin kiinnostavia, tietty pieni rahallinen sähkö / bensaetu on mutta hankintahinta kova ja vaatii muutenkin hieman ylimääräistä intoa vs latausverkko esim, joka ei ole vielä bensaverkon tasolla (oma pistoke kotiinkin maksaa).

Jotenkin älytöntä autokaupan vääristelyä tämä.

Ps. Uunituore tämänpäiväinen uutinen kertoo, että joulukuussa oli todellinen loppukiri. 11.563 Teslaa rekisteröitiin ja lopulta koko vuoden saldo 29.500 (yllälukevan 24.000 sijaan).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti