maanantai 24. elokuuta 2020

Koppakärryt

Hauska tappa vanha tuttu: viime viikolla bongasin vanhat koppakärryni netistä. Vanha juttu, eli holskiheppakeskustelun aihe vuodelta 2014, vaan enpä ollut osunut aiemmin. Suurin osa kuvista ei enää toiminut mutta olennaisin kyllä, jostain syystä hyvin osittaisepäselvä kärrykuva.


Taustaa: vuonohevostuttuni on ostattelemassa norjalaisia valjaita ja niitä käytetään ilman vetoliinoja. Hän minulta kysyi onko vetoliinattomuus tuttu juttu. On toki, Suomen työvaljaat ja tietenkin ravivaljaat ovat ilman. Siinä sivussa keksin googlettaa 'kärryt ilman vetokarttua' ja eka osuma oli oma kärry. Ehkä Hollannin ainoat?

Samat ne on, tämä kuva vuodelta 2006 ja ensimmäinen hevoseni.

Kevyt (hyvin karkea!) selitys mistä on kyse (ei-hevoslukijat ehkä ovat jo muutenkin kaikonneet): Kärryjä voi vetää kahdella tapaa. Toisessa kärryt ovat kyljissä kiinni ja koska ovat kiinnisidotut seuraavat tietenkin mukana. Valjaista riippuen veto kohdistuu selkään (ravivaljaat / hyvin kevyet kärryt) tai ryntäisiin (työvaljaat eli länget).

Toisessa tavassa, eli vetokarttuversiossa kärryissä on liikkuva vipu, eli vetokarttu. Siihen kiinnitetään liinat jotka kulkevat hevosen rinnan editse. Kun etujalat liikkuvat liinat liikkuvat ja niiden mukana karttu. Tällä voi vetää jo suht raskasta kuormaa ilman että liike häiriintyy. Valjasmalli on käytössä valjakkoajossa, missä hevosen tulee voida liikkua vapaasti ja notkeasti.

Alla ravivaljas, kärryt kiinni kyljissä. Yllä vetoliinat (punainen) ja vetokarttu (sininen),
Kun hevosen etujalka eli lapa liikkuu (nuoli) karttukin liikkuu (toinen nuoli), keskipiste on saranoitu.


Suomessa lähes kaikki ajeluharrastajat ajavat ilman vetokarttua. (Käytettyjä) ravivaljaita ja treenikärryjä on tarpeeksi saatavilla, lisäksi monissa ladoissa lojuu tyylikkäämpiäkiin ajopelejä, jotka ovat tarkoitettu länkivaljastukseen (myös ilman vetoliinoja, tamppivaljastus). Hienommiksi koettuja valjakkovaljaita käytetään useimmiten vasta jos halutaan kisata ja silloin tarvitaan uudet vaunutkin (sillä vetokartulla). Niinpä, kun opetin ensimmäisen hevoseni ajolle vuonnan 2002, valinta osui tietenkin helposti saatavilla oleviin koppakärryihin ja ravivaljaisiin.

Tässä näkyy vetokarttu johon liinat kiinnittyvät pikalukoilla.
Kuvassa viime syksynä ostamani 'viralliset' valjakkokärryt.

Koppiksilla ja ponilla ajelin iloisasti ponin kuolemaan asti. Vielä opetin seuraavan hevosen niiden avulla ajolle mutta sitten siirryin nelipyöräkärryihin.

Samat kärryt, edessä isompi Urpo vuonnan 2009.

Hollannissa ravit ovat minimalaisen pieni laji ja ex-ravureita taikka ravivaljaita ei ole kierrossa lähes ollenkaan. Niinpä kaikki jotka ajelevat ajelevat valjakkovaljailla ja vetokartuilla. Kun laitoin kärryt myyntiin en kuitenkana alleviivannut kartun puuttumista - näkeehän sen (ja hollantilaiset, vahvana tee-se-itse-kansana varmaan hitsaavat kartun paikoilleen alta aikayksikön). Näköjään kärryt kuitenkin menivät ei-huomannut-kartun-puuttumista -porukoille.

Urpo ja isot nelipyöräkärryt 2010, kyljessa aisa ja alempana vetoliina.
Kuski istuu aika paljon korkeammalla.

Sillä löytämäni topikin aihe on Mitä tehdä, kärryissä ei ole vetokarttua? Ajoharrastusta uudelleen henkiin herättelevä Wendy oli saanut kärryt vanhemmiltaan, vanhempani ostivat nämä kärryt joltakulta joka kuulemma laukkaili pitkin metsiä, mutta kyseenalaistan voiko näillä ylipäänsä ajaa?? Ilmeisesti ne olivat lojuneet autotallissa tmv sen 4 vuotta. Senverran oli google kertonut että ehkä ravivaljailla, mutta aisoista puuttuvat kiinnityskappaleet (tarkoittanee quick hitchiä, nykyisin yleinen napsautuskiinnitys).

Vastauksissa arvuutellaan myös ravivaljaita tai ehdotetaan vetokartun hitsausta. Lopulta kärryt kuitenkin kuitataan kaikinpuolin turvattomaksi eihän noin alhaalta näekään mitään.


Ihan hyvin näkee! 2004 vielä Suomessa.

Hmmm... olisivatkohan vielä tallessa, jos kysyn? ... Kysyin ja olivat myyneet ne noin 5 viikkoa sitten. Läheltä liippasi, mutta hyvä vaan, onhan minulla jo nuo uudet kaksipyöräkärryt eikä olisi ravivaljaitakaan enää tallessa.

3 kommenttia:

  1. Ollappa täällä Suomessakin ylitarjonta valjakkovaunuista...
    Terveisin nimimerkki, vanhat hajoaa käsiin ja uudet täytyisi saada :D

    VastaaPoista
  2. Juu, täällä niitä pisaa. Kaikissa 2-pyöräisissäkin on vetokarttu. Lähimmät 4-pyöräiset ovat myynnissä linnuntietä alle puolen kilometrin päässä, seisovat jo pari kuukautta kadunlaidassa. Urpon isot nelipyöräkärryt (jotka rajasin kuvasta ulos) möin Tanskaan asti, ukkeli haki lavaperäkärryillä. Olivat ilmeisesti matkoineen edukkaammat kuin paikallisesti ostettuna.

    VastaaPoista
  3. Mä tässä katsellut jos Ruotsista hakisi, sielläkin tarjontaa aika paljon enemmän, kuin täällä. Tosin koska korona, niin ei tiedä milloin sellaista reissua voisi tehdä...

    VastaaPoista