keskiviikko 13. marraskuuta 2019

Hissutellen Hollannissa

Viime viikon uutishiljaisuuden jälkeen päästään onneksi taas asiaan, eli rutkuttamaan.

Täällä on nyt typpipäästöt tapetilla. Ihan tarkkaan en tiedä miksi, oliko joku tutkimus vai mikä, sillä vaikkapa vuosi sitten niistä ei pahemmin puhuttu. No tapetti mikä tapetti, joka on johtanut kaikenlaisiin säädöksiin - ja mielenosoituksiin.

Päästövasikoita. Kuva on vanha, nämä tuskin päästelevät enää.

Säädökset - tai ehdotukset - typpipäästöjen vähentämiseksi osuvat paljolti maatalouteen ja rakentamiseen. Niinpä puhutaan karjamäärän vähennyksestä. Ja rakennusprojekteja on joudutta laittamaan jähin koska typpipäätöjen puitteissa ei ole "tilaa" rakentaa. Tämä on johtanut viikkojen mittaisiin protesteihin, maanviljelijöitä jo kerroin ja rakentajat aikaansaivat toisella viikolla vastaavia kuvia (ja ruuhkia) vähän erilaisella kalustolla samassa puistossa Den Haagissa.

Kuva täältä

Molemmissa ryhmissä on tietty rahasta kyse, kuitenkin numeroiden valossa maatalous on se johon pitäisi puuttua, allaolevassa kuvassa sininen alue. Rakentaminen osuu tummansiniseen 1,2 prosenttiin, jonka otsikko on muut, rakentamisen lisäksi vaikkapa kauppa tai jätteenkäsittely. Iso keltainen on ulkomaat, typpi on ilmassa ja tuulee vaikkapa Belgiasta tänne.

Lähde RIVM eli suunnilleen kansanterveyslaitos

Anyway, ko protestit ovat saaneet aikaiseksi sen, että säädöksiä on jo höllennetty tai viivästetty. Vaan jotain tarttis tehdä heti, ilman riskiä, että olennaiset rakenteet (ruoantuotanto) alkavat tökkiä. Kah, kiusataan taviksia. Holskeista ei ole kuitenkaan keltaliiveiksi tai muuhun kovin ronskiin/laajamittaiseen vastarintaan, joten toimenpiteet voi toteuttaa heti. 12.11 koalitiohallitus pääsi sopimukseen: moottoriteiden maksiminopeus pudotetaan 100 km/h:hon. Ylläolevassa kuvassa tavisliikenne on pinkki 6,1%.

Paikoin voimassa rajoitus jo nykyisellään

Hip hei. Hollannissa oli pitkään motareilla 120km/h ja melko vastikään, 2012 se nostettiin => 130. Tämä aiheutti kyllä jonkinverran sekavuutta, että mikä nopeus missäkin pelittää mutta nopsaan oppi kuitenkin kyttäilemään pikkumerkkejä (ks kuva alla) enkä ole motareilta pahemmin sakkoja saanut.

Moottoriteillä ja välillä muillakin maanteillä lukee rajoitus usein myös kilometri(oik. hektometri)tolpissa.
Niitä kyttäämällä pysyy kartalla.

Ja nyt siis (kohtapuoliin) 100 km/h. Päivisin, eli 6-19, öisin saa ajaa kait edelleen 130.

Työpajoissa jo askarrellaan uusia liikennemerkkejä. ED 13.11, otsikko sanoo VVD nielaisee melonin. VVD on paikallinen kokoomus noin suurinpiirtein ja vastustivat muutosta vaan ei auta kuin nielaista, läpi meni.

Suomessa huokaillaan tavinopeusrajoituksia, niin täällä onkin talvi ainainen.


2 kommenttia:

  1. On tosiaan korkea aika ainakin Euroopan jokaisessa maassa tehdä jotakin ilmaston pelastamiseksi, tai ainakin mittaustulosten alentamiseksi. Ihmettelen, mistä noin suuri määrä hollantilaisia niin pienellä alueella sitten elävät, elleivät maataloustuotteitten tuottamisesta ja niitä meille muillekin Suomeen asti kuljettamisesta ja myymisestä. Tulpaaneilla eivät hollantilaiset tai muutkaan elä, vaikka kaikki lehmät lahdattaisiin ja laitumet muuttettaisiin kukkapenkeiksi. Mitä sitten , kun Frau Antje ei enää myy goudaa? Keinotekoista juustoa, johon BASF tekee juustoaromin? BASF voisi tehdä juustotkin saman tien.
    Hämmästelin mielessäni noita nopeusrajoitusksia, kun luin niistä. Teoriassa ne toimivat, mutta miten käytännössä. On tehty jotakin ja paperilla saadaan tilastot kohdalleen.

    VastaaPoista
  2. Tulppaaneiksi muuttaminen ei auttaisi, kukkabisnes on muistaakseni toiseksi saastuttavin maanviljelysmuoto täällä. Toki, tulppaanit sitoisivat typpeä vs lehmät päästelevät. Itse olen sitä mieltä, että maatalouden tehotuotantoa voisi kyllä rajoittaa, jo eläinystävällisyyden puitteissa. Jos liha olisi kalliimpaa sitä syötäisiin (ja vietäisiin) vähemmän ja se ei olisi huono homma.
    Mitä nopeusrajoituksiin tulee niin ihmettelen kyllä paljonko jeesaavat. Rajoitus siis klo 6-19 mutta tässä välissä 7-10 ja 15-18(usein 19) on ruuhkat. Eli saastuttaaa paljon eikä kukaan aja yli viittäkymppiä. Jää toki muutama tunti yli (ja ei nyt joka motari seiso koko aikaa ruuhka-aikanakaan) mutta kaikkineen, jos autoilun päästö sen 6,1% niin onko vaikutus 0,1 vai jopa 0,5%? Joka on aikas vähän vs maatalous.
    Täällä nyt rempoillaan ympäristöaiheissa muutekin, kunhan kerkiän laitan hybridiautojutun, kanssa älytöntä ympäristönparannusyritelmää valtion puolelta.

    VastaaPoista