sunnuntai 14. toukokuuta 2017

Ylinopeussakkojen suuruudet

Jo pariin otteeseen olen kertonut ylinopeussakoista (yksi ja kaksi). Itse ehdin ajaa Suomessa n 10 vuodessa vain yhdet sakot, kehäkolmosella reilua satasta kun 80 sai mennä, lymyilivät ylikulkusillan päällä. Siihen aikaan oli vielä varaa pyöristellä tuloja (alaspäin), muistelisin, että 192 euroa paukkasi, päiväsakkojen määrää en muista.

Suomessahan on (oli?) myös rajoitus, olikohan 2 sakkoa / vuosi tai 3/ kaksi vuotta niin tulee jo puhuttelua tmv.


Siellä se lymyilee, kamera.

Täällä ei ole rajoituksia. Sakkoja saa ajaa vaikka joka viikko. Vasta yli 30 km/h ylityksistä joutuu puhutteluun. Ja koska kameroita lojuu joka puolella sakon otto on välillä turhankin helppoa, taidan olla maksanut lähemmäs 10 kpl täälläoloaikana. Viimeisin tuli helmikuun lopulla. Olin myynyt satulan ja vein sen ostajalle. Sain satulasta jopa hieman voittoa ja lähdin iloisasti kotiinpäin tuntematonta pikkutietä. En tiennyt kamerasta ja siinä se: 63, korjattuna 60 ja 50 oli luvallinen: 70 euroa (+ 9 euroa kuluja). Sinne meni siitä satulasta saatu voitto! Kyseinen kamera napattu Googlemapsista yllä (nyt ei tietty ollut puissa lehtiä, enpä huomannut siltikään [varoa]).


Kirjekuoren tunnistaa heti, Centraal Justitieel Incassobureau eli Keskusoikeuslaitoksen Perintätoimisto.
Ja paree maksaa ajoissa, 79 => 119 => 219 nopeasti nousee jos viivyttelee.

Pienin saamani sakko oli 23 euroa, 103 missä sai mennä 100. Ja suurin lähes 200 kun menin 50 -alueella 70. Täällä ei ole päiväsakkoja, joten taulukot ovat samat kaikille. Myöskään tällä ei tarvitse näkyä kasvoja kuvassa, sakot laitetaan rekisterinumerolla. Kerran myytyäni auton uusi omistaja ehti napata sakon ennenkuin nimi oli muutettu rekisteriin. Niin iloisa oli autosta, että hieman kokeili. Onneksi oli rehellinen ja maksoi!


Tästä tuli se melkein 200 euroa. Kyseisenä päivänä luistelin Hollannissa ensimmäistä kertaa, helmikuussa 2009, ja taisin olla turhan innoissani matkalla luonnonjäille. Kamera oli tuttu, tämän jälken en ole unohtanut enää.
Allaolevassa taulukossa ovat sakot 2017, moottoritien osalta 2015 (lähteet flitsers.nl ja infonu.nl). Huvin vuoksi laitoin rinnalle Ilta-Sanomissa olleet liikennevirhemaksuehdotukset, joiden myötä päiväsakot saattavat siirtyä (alle 30 km/h ylitysten osalta) historiaan.




Näemmä pienissä ylinopeuksissa täällä pääsee reilusti halvemmalla, mutta reippaampi hurjastelu taajaman ulkopuolella on aikalailla tasoissa.

2 kommenttia:

  1. Mielenkiintoista miten nuo sakkokäytänteet vaihtelevat eri maissa. Tuota päiväsakko käytäntöä ei taida juuri muualla kuin Suomessa ollakaan. Mitenkäs meneekö nuo maksut Hollannissa heti siis automaattisesti perintätoimiston kautta?

    VastaaPoista
  2. Sakon löhettäjä tosiaan kuulostaa perinnältä (incasso), mutta on toki valtion laitos/virasto, rahakonttori tmv. Sakkolaskussa on eräpäivä ja lapussa lukee jo heti myöhästymismaksut, 2 porrasta. Ilokseni sain kesäkuussa sakot (44e, ajoin 55 kun piti olla 50) joten voin edelleen tallessa olevasta lipareesta heti tarkistaa.

    Maksuaikaa on 8 viikkoa, ja ensimmäinen korotettu summa olisi 61,50 ja jos vieläkin myöhästyy toinen porras jo 114,-. Lapussa ei lue portaiden eräpäiviä. Korotus on kuitenkin roima, joten ei kannata myöhästyä. Miten valtio tosipaikan tullen perii, sitä en ole kokeillut, mutta varmaan samansuuntaista kuin Suomessa, ulosottoa myöten.

    VastaaPoista