lauantai 16. heinäkuuta 2016

Lainapyörä

Auto piti katsastaa. Entimuinoin Suomessa oli virallisia ARK:n katsastusasemia. Kun lähdin (11v sitten) asemat olivat jo vapautettu ja pientä kilpailua oli. Näemmä nyt netti kertoo, että suomessakin katsastusasema voi toimia korjaamossa tai autoliikkeessä. Kuitenkin ilmeisesti tämä vaihtoehto on harvinaisempi.
APK on katsastus, eli algemene periodieke keuring

Täällä ei ole erillisiä katsastusasemia vaan katsastus on aina korjaamon yhteydessä. Jollain tasolla niitä valvotaan ja aina voi tulla pistotarkastus. Osa asemista on kyllä luotettavuudeltaan arveluttavia, aikoinaan ostin romuvolvon joka oli katsastettu mutta kyllä siinä varmaan oli vähän oiottu. Katsastuslippu aaltopeltikyhäelmän kyljessä ei kauheasti vakuuta
Hollatilaisvalmisteinen 440 kotimaisemissaan.

Nykyautoni annoin siis siistin korjaamo-katsastuketjun katsastettavaksi. Koska tarkastaja voi (muka) tulla joka hetkellä katsastus ei onnistu odottaessa. Auto jätetään aamulla ja haetaan illalla.


Korjaamo on Kwik-Fit.

Tietenkin aina voi sopia sijaisauton, mutta sehän maksaa. Kuitenkin lähes kaikilla korjaamoilla on tarjolla myös sijaispyöriä. Ne ovat ilmaisia, ja kun Hollanti edelleen on ahdas maa, mikään korjaamokaan ei ole jumalan selän takan. Korkeintaan muutama km tarvihee pyöräillä niin on jo kotona / töissä tai ainakin juna-asemalla.

Hollanniksi pyörä on fiets (lausitaan fits). Huomaa sanaleikki.

Tällä kertaa pyörä oli vallan maalattu korjaamon väreihin. Tyylikäs kaikinpuolin.

Tonverran kustansi.

Ps. Läpi meni.

1 kommentti:

  1. Aika jännä tuollainen käytöntä, että auto jätetään yöksi katsastusasemalle. Mutta ihan mahtavaa, että katsastuksen ajaksi saa sijaispyörän! Hollanti on kyllä todellinen pyöräilymaa. Olen muutaman kerran käynyt pyöräilymatkalla siellä suunnalla ja pyörätiet ovat kyllä ihan omaa luokkaansa. Olisipa Vantaallakin paremmat pyörätiet.

    VastaaPoista