tiistai 21. heinäkuuta 2020

Keksintöjä Hollannista: ESP ajonvakautus

Laitetaanpas tällainen snadi sarja pystyyn. En rupea tietenkään luettelemaan kaikkea mitä ovat keksineet, moni asia on tiedossakin (ei tule nyt esimerkkiä mieleen...) mutta välillä törmään asioihin, joista ajattelen että eipä tullut mieleen että holski olisi idean takana. Kuten esim heinäkuun alussa oli lehtijuttu ESP ajonvakausjärjestelmästä (electronic stability program).

Kylmiltään olisin vetäissyt Ruotsin / Volvon hihasta, nehän ovat saanet turvallisuuden aika hyvin oman tuotemerkkiin yhdistettyä. Ja eihän Hollannissa edes ole liukasta (talvea) taikka muutenkaan kovin haastavaa (mäkistä) ajomaastoa. Mutta kekseliäisyyttä on ja tässä idean isää oli motivoinut liikenneonnettomuuksissa usein nähty "kuljettaja menetti ajoneuvonsa hallinnan".

Kuvat ED 6.7.2020, lehdessä lähteenä Boschin arkistot.
Anton pelasti luistonesto-keksinnöllään kymmeniätuhansia elämiä.

ESP viettää jo 25-vuotispäiviä, eli idea on perua viime vuosisadalta. Keksijä Anton van Zanten työskenteli saksalaisessa Bosch-konsernissa (mm autonosia) kun hän lähti ajamaan asiaa, jo 80-luvun alkupuolella. "Visioni oli auto, joka ei enää ajaudu luisuun". Van Zanten sai budjetin ja lähti Lappiin testailemaan korkeateknologisetsi varustetulla Mersulla. Valitettavasti juttu ei kerro minkä maan Lappiin. Tutkimus kesti vuosia ja Bosch meinasi useampaan otteeseen vetää liinat kiinni. 1995 homma oli kuitenkin valmis ja ESP oli syntynyt.

ESPn toimintaperiaate. Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, mutta minua ei pieni lisäselitys olisi haitannut,
ihan heti ei aukea miten systeemi toimii. Ilmeisesti kuitenkin auto ottaa ratin ja pyörien hallinnan.

Bosch oli hieman epäluuloinen keksinnön myyntipotentiaalista ja johtoryhmä pisti Van Zantenin itse maailmalle laitettaan myymään. Hän lähtikin pitkin Eurooppaa, Amerikkaa ja Japania kaupittelemaan keksintöä, mutta naurettiin kaikkialla pihalle. Kallis laite ja onhan autoissa ratti!

Kunnes lokakuussa 1997 kaikki keikahti päälaelleen. Tai no, ainakin Mersun A-malli, kuuluisassa Teknikens Världin väistötestissä. Van Zanten tajusi heti, että hetki oli tullut. Mersu veti kymmeniätuhansia jo myytyjä A-malleja takaisin ja soitti van Zantenille. Kolme kuukautta ja 300 miljooanaa euroa myöhemmin A-mallit pääsivät taas liikenteeseen - ESPllä varustettuina.

Tuttu kuva ja aikansa skandaali

Loppu on historiaa ja Bosch on laskenut että ESP on jo pelkästään Euroopassa pelastanut 15 000 ihmishenkeä ja estänyt puoli miljoonaa vakavaa onnettomuutta. Nykyisin systeemi löytyy jokaisesta (uudesta) autosta ja on pakollinen mm. EUssa ja Yhdysvalloissa. Turvavyön jälkeen ESP on suurin turvallisuuskeksintö autoissa tähän mennessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti