Johan tässä on reilut puoli vuotta bloggailtu, joten on aika
selventää pari peruskäsitettä: dijk ja polder. Nämä kun ovat Hollannin
vesitaiston tukipilarit.
Dijk on valli(tus), polder on – no näemmä polderi.
Alunperin Hollantia ei melkein ollut, allaolevassa kuvassa
näkyy miltä Hollanti näytti kauansitten.
Lähde: Canonvanoverijssel.nl, kartan vuosiluku ei tiedossa. |
Voi melkein puhua saaristosta, ja sitten korkeampi
maaharjanne, jonka päälle rakennettu kaupunkien jana: Alkmaar – Haarlem –
Leiden. Tältä pohjalta maata alettiin rakentamaan ja valli (dijk) oli pumppujen
kanssa toiminnan ydin. Hiljaksiin vallitettiin – ensin kaupungin ympärille ja
sitten pätkä kerallaan pitemmälle. Niinpä laitimmaisten edelleen toimivien
suojavallien lisäksi pitkin poikin lojuu vielä vanhoja – nyt kuivalle maalle
joutuneita - valleja. Niitä ei tietenkään ole purettu, jos tulva iskisi
jokainen valli on paikallaan.
Pyöräreiteille yms tienvarsille on pystytetty dijkeistä infotauluja. |
Spaarndammerdijk infotaulusta on vanha valli, jonka molemmin puolin on nyt kuivaa. Pellot, talot jne ovat vallia alempana. Entimuinoin kuvassa oikealla velloi vesi. |
Myrskyn tapahtuessa laitimmaisia valleja sitten seurataan, etteivät
aallot hakkaa niitä rikki. Ja tarpeen mukana käytetään hiekkasäkkejä tmv
varotoimia. Onneksi todelliseeen seurantaan johtavia myskyjä on vain noin
kerran vuodessa.
Monesti vallin päällä kulkee kävely- tai pyörätie ja autotie
on vähän alempana. Tämä tarkoittaa, että monesti autoillaan vedenpinnan
alapuolella.
Auto vedenpinnan alapuolella. Rehottavat pientareet hieman haittaavat kuvateknisesti. |
Ja tottakai talot ovat myös alempana. Välillä aika
ahtaastikin.
Kakkoskäsite on sitten polder. Polder tarkoittaa kuivatettua
maata ja Wikipedia antaa sille napakan suomenkielisen nimen polderi. Esim koko
Haarlemmemeer on polderia, mutta sen lisäksi huomattava osa Hollantia,
käytännössä kaikki vallien sisäpuolinen maa-alue. Ja koska polder on
merenpinnan alapuolella sitä vahditaan pumpuilla ja säädellään ojilla (ks myös
Ojat on rajat).
Vesiputous ei ole pelkkä sisustuselementti tai puutarhan kaunistus, vaan liittyy vesihuoltoon ja vedenpintojen tasoihin. |
Ojia on valtavasti, mikä näkyy jo ylläolevan infotaulun kuvasta (kaikki siniset viivat). Ohessa pala samaa aluetta Google mapsista. Jokaisen suorakaiteen ympäri kulkee vesi.
Ojien lisäksi isompaakin kanavaa piisaa, joka johtaa välillä huimiin tilanteisiin.
Veden tasot siis vaihtelevat, allaolevassa kuvassa Haarlemin järven polderin reuna, järveä kiertävä kanava Ringvaart ja pumppuasema. Ja kanavavallin molemmin puolin kaksitasovesi.
Ratsastuskisojen taustalla painaltaa risteilylaiva. |
Veden tasot siis vaihtelevat, allaolevassa kuvassa Haarlemin järven polderin reuna, järveä kiertävä kanava Ringvaart ja pumppuasema. Ja kanavavallin molemmin puolin kaksitasovesi.
Vesi oikealla on alempana. |
Jos dijkit antaisivat periksi polderit täyttyisivät vedellä.
Allaolevan kartan lähde on infrastruktuuri- ja ympäristöministeriö ja siinä
kuvataan alueita, jotka voisivat kärsiä tulvassa. Kuvassa kaikki
suojavarustelut olisivat pettäneet yhtäaikaa.
Vallien lisäksi Hollannin poldereita suojaavat isommat
vesi-insinööriset ratkaisut kuten padot ja sulut. Näihin palaan kunhan ehdin
valokuvailemaan. Ja tietenkin pääosaa länsirannikosta suojaavat dyynit. Nekin
kärsivät myrskyissä, joiden jälkeen hiekkaa taas siirrellään puskutraktoreilla
paikoilleen.
Onneksi itse asun Haarlemissa, vanhassakaupungissa eli
harjanteen päällä ja kakkoskerroksessa. Ei hätäpäivää (-kö?).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti